Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Gminy w Trzebielu
Menu góra
Strona startowa Statut
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „Uchwała Nr V/22/03 Rady Gminy Trzebiel z dnia 27 marca 2003 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Trzebiel - Statut, menu 23, artykuł 7 - BIP - Gmina Trzebiel”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

Statut

Uchwała Nr V/22/03 Rady Gminy Trzebiel z dnia 27 marca 2003 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Trzebiel

Uchwała Nr V/22/03

Rady Gminy Trzebiel

zdnia 27 marca 2003 r.

w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Trzebiel



Na podstawie art. 169 ust. 4 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997r. -Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483) i art. 3 ust. 1ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr142, poz.1591 ze zmianami),

uchwala się, co następuje:

§ 1. Uchwala sięStatut Gminy Trzebiel stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanieuchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 3. Traci mocuchwała Nr XXIX/147/01 Rady Gminy Trzebiel z dnia 6 września 2001 roku wsprawie uchwalenia Statutu Gminy Trzebiel.

§ 4. Uchwaławchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku UrzędowymWojewództwa Lubuskiego.

ZAŁĄCZNIK

STATUT GMINY TRZEBIEL

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1. Statutokreśla: 

1) ustrój Gminy Trzebiel, 

2) zasady tworzenia, łączenia, podziału iznoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tychjednostek w pracach Rady Gminy Trzebiel,

3) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy RadyGminy Trzebiel i jej komisji, 

4) tryb pracy Wójta Gminy Trzebiel, 

5) zasady tworzenia klubów radnych Rady GminyTrzebiel, 

6) zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady,jej komisji i Wójta oraz korzystania z nich. 

§ 2. Ilekroć wniniejszym statucie jest mowa o: 

1) Gminie - należy przez to rozumieć GminęTrzebiel, 

2) Radzie - należy przez to rozumieć Radę GminyTrzebiel, 

3) komisji - należy przez to rozumieć komisjeRady Gminy Trzebiel, 

4) Komisji Rewizyjnej - należy przez to rozumiećKomisję Rewizyjną Rady Gminy Trzebiel, 

5) Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta GminyTrzebiel, 

6) Statucie - należy przez to rozumieć StatutGminy Trzebiel.





Rozdział II

Gmina

§ 3. 1. GminaTrzebiel jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołanądla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.

2. Wszystkieosoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy osamorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swojezbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swoje organy. 

§ 4. 1. Gminapołożona jest w Powiecie Żarskim, w województwie lubuskim i obejmuje obszar167km2

2. Graniceterytorialne Gminy określa mapa, stanowiąca załącznik Nr 1 do Statutu.

3. WGminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa, dzielnice i osiedlaoraz - stosownie do potrzeb lub tradycji - inne jednostki pomocnicze.

4. Wójtprowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.

§ 5. 1. Wcelu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne. 

2. Wójtprowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.

§ 6. 1. HerbemGminy jest czerwony róg jelenia na tarczy w żółtym polu. Wzór herbu określazałącznik Nr 2 do Statutu.

2. FlagąGminy jest prostokątny płat tkaniny w kolorach czerwonym i żółtym. Stosunekszerokości flagi do jej długości wynosi 5: 8. Zezwala się na umieszczenieherbu Gminy na tle flagi. Wzór flagi określa załącznik Nr 2 do Statutu.

3. Zasadyużywania herbu i barw Gminy oraz insygniów władz określa Rada w odrębnejuchwale.

§ 7. Siedzibąorganów Gminy jest miejscowość Trzebiel.

Rozdział III

Jednostki pomocnicze Gminy

§ 8. 1. Outworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy a także zmianiejej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następującychzasad:

1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziałulub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który tajednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy,

2) utworzenie, połączenie, podział lubzniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, którychtryb określa Rada odrębną uchwałą, 

3) projekt granic jednostki pomocniczejsporządza Wójt w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki, 

4) przebieg granic jednostek pomocniczychpowinien - w miarę możliwości - uwzględniać naturalne uwarunkowaniaprzestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

2. Doznoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.

§ 9. Uchwały, ojakich mowa w § 8 ust. 1 powinny określać w szczególności:

1) obszar,

2) granice,

3) siedzibę władz,

4) nazwę jednostki pomocniczej.

§ 10. 1. Jednostkipomocnicze gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.

2. Jednostkipomocnicze Gminy gospodarują samodzielnie środkami wydzielonymi do ichdyspozycji, przeznaczając te środki na realizację zadań spoczywających na tychjednostkach.

3. Radauchwala corocznie załącznik do uchwały budżetowej, określający wydatkijednostek pomocniczych w układzie działów lub rozdziałów klasyfikacjibudżetowej.

4. Jednostkipomocnicze, decydując o przeznaczeniu środków, o których mowa w ust. 2,obowiązane są do przestrzegania podziału wynikającego z załącznika do budżetuGminy.

§ 11. 1. Kontrolęgospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy iprzedkłada informacje w tym zakresie Wójtowi. 

2. Jednostkipomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy.

§ 12. 1. Przewodniczącyorganu wykonawczego jednostki pomocniczej ma obowiązek uczestniczyć w sesjachRady.

2. PrzewodniczącyRady obowiązany jest umożliwić uczestnictwo w sesjach Rady przewodniczącemuorganu wykonawczego jednostki pomocniczej.

3. Przewodniczącyorganu wykonawczego może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa doudziału w głosowaniu.

Rozdział IV

Organizacja wewnętrzna Rady

§ 13. 1. Radajest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.

2. Ustawowyskład Rady wynosi 15 radnych.

§ 14. 1. Radadziała na sesjach, poprzez swoje komisje oraz poprzez Wójta w zakresie, w jakimwykonuje on uchwały Rady.

2. Wójti komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania zeswojej działalności.

3. Dowyłącznej właściwości Rady Gminy należy także powoływanie i odwoływanieSkarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu oraz Sekretarza Gminy nawniosek Wójta.

§ 15. Dowewnętrznych organów Rady należą:

1) Przewodniczący,

2) Wiceprzewodniczący,

3) Komisja Rewizyjna,

4) komisje stałe, wymienione w Statucie,

5) doraźne komisje do określonych zadań.

§ 16. 1. Radapowołuje następujące stałe komisje:

1) Komisję Rewizyjną,

2) Komisję Budżetu, Rolnictwa, Gospodarki Gminyi Mienia Komunalnego,

3) Komisję Ładu, Porządku Publicznego,Działalności Gospodarczej i Ochrony Środowiska,

4) Komisję Oświaty, Kultury, Zdrowia, SprawSocjalnych i Mieszkaniowych.

2. Radnymoże być członkiem najwyżej 2 komisji stałych.

3. Wczasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywaniaokreślonych zadań, określając ich skład i zakres działania.

4. Ozamierzonych przetargach Wójt Gminy powiadamia Radę Gminy.

§ 17. 1. PrzewodniczącyRady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.

2. WyboruPrzewodniczącego i Wiceprzewodniczącego dokonuje Rada nowej kadencji napierwszej sesji.

3. Czynnościzwiązane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:

1) określenie daty, godziny i miejsca pierwszejsesji nowo wybranej rady,

2) przygotowanie projektu porządku obrad,

3) dokonanie otwarcia sesji, 

4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemuwiekiem spośród radnych obecnych na sesji.

§ 18. PrzewodniczącyRady w szczególności:

1) zwołuje sesje Rady,

2) przewodniczy obradom,

3) sprawuje policję sesyjną,

4) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,

5) zarządza i przeprowadza głosowanie nadprojektami uchwał,

6) podpisuje uchwały Rady,

7) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnychdo wykonywania przez radnych ich mandatu.

§ 19. W przypadkuodwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lubWiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższejsesji dokonuje wyboru na wakujące stanowisko.

§ 20. 1. Przewodniczący,oprócz uprawnień przewidzianych w § 18 Statutu, jest upoważniony doreprezentowania Rady na zewnątrz.

2. Rada,na wniosek Przewodniczącego, może upoważnić w drodze uchwały inną, niżPrzewodniczący, osobę do reprezentowania jej na zewnątrz.

3. Wzakresie, o jakim mowa w ust. 1, Przewodniczący może działać przezpełnomocnika.

4. PełnomocnikiemPrzewodniczącego może być wyłącznie radny.

§ 21. Doobowiązków Wiceprzewodniczącego należy wykonywanie zadań zastrzeżonych przezustawę lub Statut dla Przewodniczącego w razie wakatu na stanowiskuPrzewodniczącego.

§ 22. Podnieobecność Przewodniczącego jego zadania wykonuje Wiceprzewodniczący.

§ 23. 1. Przewodniczącyoraz Wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia Rady prace komisji Rady.

2. Podziałuzadań w zakresie, o jakim mowa w ust. 1 dokonuje Przewodniczący Rady.

§ 24. ObsługęRady i jej organów zapewnia pracownik Urzędu Gminy, zatrudniony na stanowiskuds. obsługi Rady.

Rozdział V

Tryb pracy Rady

1. Sesje Rady

§ 25. 1. Radaobraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jejkompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach,a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.

2. Opróczuchwał Rada może podejmować:

1) postanowienia proceduralne,

2) deklaracje - zawierające samozobowiązanie siędo określonego postępowania,

3) oświadczenia - zawierające stanowisko wokreślonej sprawie, 

4) apele - zawierające formalnie niewiążącewezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęciainicjatywy czy zadania, 

5) opinie - zawierające oświadczenia wiedzy orazoceny.

3. Dopostanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli i opinii ma zastosowaniaprzewidziany w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej ipodejmowania uchwał.

§ 26. 1. Radaodbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nierzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. Sesjamizwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady.

3. Sesjamizwyczajnymi są także sesje nie przewidziane w planie, ale zwołane w zwykłymtrybie. 

4. Sesjenadzwyczajne są zwoływane w przypadkach przewidzianych w ustawie.

2. Przygotowanie sesji

§ 27. 1. Sesjeprzygotowuje Przewodniczący.

2. Przygotowaniesesji obejmuje:

1) ustalenie porządku obrad,

2) ustalenie czasu i miejsca obrad,

3) zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, wtym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.

3. Sesjezwołuje Przewodniczący Rady, lub z jego upoważnienia - Wiceprzewodniczący.

4. Oterminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesyjnych powiadamia sięradnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad.

5. Powiadomieniewraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu isprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 7 dni przedsesją.

6. Wrazie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 4 i 5 Rada może podjąćuchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek oodroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad,przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad. 

7. Zawiadomienieo terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznejwiadomości poprzez powiadomienie sołtysów i ogłoszenie na tablicy Urzędu Gminy.

8. Terminyo jakich mowa w ust. 4 i 5 rozpoczynają bieg od dnia doręczenia powiadomień iobejmują dzień odbywania sesji.

§ 28. 1. Przedkażdą sesją Przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Wójta ustala listę osóbzaproszonych na sesję.

2. W sesjachRady uczestniczą - z głosem doradczym - Wójt oraz Sekretarz i Skarbnik Gminy.

3. Doudziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych jednostekorganizacyjnych podlegających kontroli Rady.

3. Przebieg sesji

§ 29. Wójtobowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej wprzygotowaniu i odbyciu sesji.

§ 30. Publicznośćobserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca. 

§ 31. Wyłączeniejawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych wprzepisach powszechnie obowiązującego prawa. 

§ 32. 1. Sesjaodbywa się na jednym posiedzeniu. 

2. Nawniosek Przewodniczącego obrad bądź radnego, Rada może postanowić o przerwaniusesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnymposiedzeniu tej samej sesji.

3. Oprzerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 2 Rada może postanowić wszczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lubkonieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lubinne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanielub podjęcie uchwał.

4. Faktprzerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwieniaopuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.

§ 33. 1. Kolejnesesje Rady zwoływane są w terminach ustalanych w planie pracy Rady lub wterminach określonych przez Przewodniczącego Rady.

2. Postanowienieust. 1 nie dotyczy sesji nadzwyczajnych, o jakich mowa w § 26 ust. 4.

§ 34. 1. Radamoże rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowegoskładu.

2. PrzewodniczącyRady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywaniaposiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu; jednakże Rada nie może wówczaspodejmować uchwał.

§ 35. 1. Sesjęotwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.

2. Wrazie nieobecności Przewodniczącego czynności określone w ust. 1 wykonujeWiceprzewodniczący Rady.

3. Radana wniosek Przewodniczącego Rady może powołać spośród radnych Sekretarza obradi powierzyć mu prowadzenie listy mówców, rejestrowanie zgłoszonych wniosków,obliczanie wyników głosowania jawnego, sprawdzanie quorum oraz wykonywanieinnych czynności o podobnym charakterze.

§ 36. 1. Otwarciesesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły:"Otwieram...... sesję Rady Gminy Trzebiel".

2. Pootwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecnościprawomocność obrad.

§ 37. Po otwarciusesji Przewodniczący Rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmianyporządku obrad.

§ 38. 1. Porządekobrad obejmuje w szczególności:

1) przyjęcie protokołu z obrad poprzedniejsesji,

2) informacje Przewodniczącego Rady odziałaniach podejmowanych w ok-resie międzysesyjnym,

3) sprawozdanie z działalności Wójta w okresiemiędzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady,

4) rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęciestanowiska,

5) interpelacje i zapytania radnych,

6) odpowiedzi na interpelacje zgłoszone napoprzednich sesjach,

7) wolne wnioski i informacje.

2. Porządekobrad pierwszej sesji nowej kadencji obejmuje m.in.:

1) Sprawozdanie z kadencji przygotowane przezustępującego wójta.

2) Sprawozdanie obejmujące stan finansów gminy wroku wyborów przygotowane przez skarbnika gminy.

3) Sprawozdanie z kadencji Rady Gminyprzygotowane przez ustępującego Przewodniczącego Rady.

§ 39. 1. Sprawozdanie,o jakim mowa w § 38 pkt 3 składa Wójt lub wyznaczony przez niego zastępca.

2. Sprawozdaniakomisji Rady składają przewodniczący komisji lub sprawozdawcy wyznaczeni przezkomisje.

§ 40. 1. Interpelacjei zapytania są kierowane do Wójta.

2. Interpelacjedotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.

3. Interpelacjapowinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jejprzedmiotem oraz wynikające zeń pytania.

4. Interpelacjeskłada się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady, który niezwłocznieprzekazuje interpelację adresatowi.

5. Odpowiedźna interpelacje jest udzielana w formie pisemnej, w terminie 21 dni - na ręcePrzewodniczącego Rady i radnego składającego interpelację. 

6. Odpowiedzina interpelację udziela Wójt lub właściwe rzeczowo osoby, upoważnione do tegoprzez Wójta.

7. Wrazie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny interpelujący może zwrócićsię do Przewodniczącego Rady o nakazanie uzupełnienia odpowiedzi.

8. PrzewodniczącyRady informuje radnych o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie nanajbliższej sesji Rady, w ramach odrębnego punktu porządku obrad.

§ 41. 1. Zapytaniaskłada się w sprawach aktualnych problemów Gminy, także w celu uzyskaniainformacji o konkretnym stanie faktycznym.

2. Zapytaniaformułowane są pisemnie na ręce Przewodniczącego Rady lub ustnie, w trakciesesji Rady. 

3. Jeślibezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzipisemnej w terminie 21 dni. Paragraf 40 ust. 5, 6 i 7 stosuje się odpowiednio.

§ 42. 1. PrzewodniczącyRady prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykającdyskusje nad każdym z punktów.

2. PrzewodniczącyRady udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w uzasadnionych przypadkach możetakże udzielić głosu poza kolejnością.

3. Radnemunie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady.

4. PrzewodniczącyRady może zabierać głos w każdym momencie obrad.

5. PrzewodniczącyRady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.

§ 43. 1. PrzewodniczącyRady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłościąwystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2. PrzewodniczącyRady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ichwystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę "dorzeczy".

3. Jeżelitemat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywistyzakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący Radyprzywołuje radnego "do porządku", a gdy przywołanie nie odniosłoskutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

4. Postanowieniaust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję ido publiczności.

5. Pouprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali tymosobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniamizakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 44. Na wniosekradnego, Przewodniczący Rady przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnegozgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.

§ 45. 1. PrzewodniczącyRady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, wszczególności dotyczących:

a) stwierdzeniaquorum,

b) zmianyporządku obrad,

c) ograniczeniaczasu wystąpienia dyskutantów,

d) zamknięcialisty mówców lub kandydatów,

e) zakończeniadyskusji i podjęcia uch-wały,

f) zarządzeniaprzerwy,

g) odesłaniaprojektu uchwały do komisji,

h) przeliczeniagłosów,

i) przestrzeganiaregulaminu obrad.

2. Wnioskiformalne Przewodniczący Rady poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu maksymalniedwóch głosów "za" i maksymalnie dwóch głosów "przeciwko"wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.

§ 46. 1. Sprawyosobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może jednakpostanowić inaczej.

2. Postanowienieust. 1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecnościzainteresowanego na sesji.

§ 47. 1. Powyczerpaniu listy mówców, Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzebyzarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub Wójtowiustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistniejetaka konieczność - przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.

2. Pozamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.

3. Porozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania,Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lubuzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

§ 48. 1. Powyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadającformułę "Zamykam......... sesję Rady Gminy Trzebiel".

2. Czasod otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.

3. Postanowienieust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 49. 1. Radajest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.

2. Uchylenielub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwałypodjętej nie wcześniej, niż na następnej sesji.

3. Postanowieniaust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek. 

§ 50. Dowszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lubposiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca,w którym sesja się odbywa.

§ 51. 1. PracownikUrzędu Gminy, wyznaczony przez Wójta w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady,sporządza z każdej sesji protokół.

2. Przebiegsesji nagrywa się na taśmę magnetofonową, którą przechowuje się do czasuprzyjęcia protokołu z tej sesji.

§ 52. 1. Protokółz sesji musi wiernie odzwierciedlać jej przebieg.

2. Protokółz sesji powinien w szczególności zawierać:

1) numer, datę i miejsce odbywania sesji,godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię inazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady zewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,

4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniejsesji, 

5) ustalony porządek obrad,

6) przebieg obrad, a w szczególności treśćwystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonychwniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,

7) przebieg głosowania z wyszczególnieniemliczby głosów: "za", "przeciw" i "wstrzymującychsię" oraz głosów nieważnych, 

8) wskazanie wniesienia przez radnego zdaniaodrębnego do treści uchwały,

9) podpis Przewodniczącego obrad i osobysporządzającej protokół.

§ 53. 1. Wtrakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszaćpoprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniurozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniutaśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji.

2. Jeżeliwniosek wskazany w ust. 1 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może wnieśćsprzeciw do Rady.

3. Radamoże podjąć uchwałę o przyjęciu protokołu z poprzedniej sesji po rozpatrzeniusprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2.

§ 54. 1. Doprotokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonychgości, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumentyzłożone na ręce Przewodniczącego Rady.

2. UchwałyPrzewodniczący Rady doręcza Wójtowi najpóźniej w ciągu 4 dni od dniazakończenia sesji.

3. Wyciągiz protokołu z sesji oraz kopie uchwał Przewodniczący Rady doręcza tymjednostkom organizacyjnym, które są zobowiązane do określonych działań, zdokumentów tych wynikających.

§ 55. 1. Obsługębiurową sesji (wysyłanie zawiadomień, wyciągów z protokołów itp.) sprawujepracownik Urzędu Gminy w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady.

2. Pracownik,o którym mowa w ust. 1 podlega w sprawach merytorycznych Przewodniczącemu Rady.

4. Uchwały

§ 56. 1. Uchwały,o jakich mowa w § 25 ust. 1, atakże deklaracje, oświadczenia, apele i opinie, o jakich mowa w § 25 ust. 2 sąsporządzane w formie odrębnych dokumentów.

2. Przepisust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych.

§ 57. 1. Inicjatywęuchwałodawczą posiada każdy z radnych oraz Wójt, chyba że przepisy prawastanowią inaczej.

2. Projektuchwały powinien określać w szczególności:

1) tytuł uchwały,

2) podstawę prawną,

3) postanowienia merytoryczne,

4) w miarę potrzeby określenie źródłasfinansowania realizacji uchwały,

5) określenie organu odpowiedzialnego zawykonanie uchwały i złożenia sprawozdania po jej wykonaniu,

6) ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia wżycie uchwały. 

3. Projektuchwały powinien zostać przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem, w którymnależy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o skutkach finansowychjej realizacji.

4. Projektyuchwał są opiniowane co do ich zgodności z prawem przez radcę prawnego lubadwokata. 

§ 58. UchwałyRady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeńw ich powszechnym znaczeniu. W projektach uchwał należy unikać posługiwania sięwyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych i neologizmami.

§ 59. 1. Ilekroćprzepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po zaopiniowaniu jej uchwały, wuzgodnieniu lub w porozumieniu z organami administracji rządowej lub innymiorganami, do zaopiniowania lub uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwałyprzyjęty przez Radę.

2. Postanowienieust. 1 nie ma zastosowania, gdy z przepisów prawa wynika, że przedłożeniupodlega projekt uchwały Rady, sporządzony przez Wójta.

§ 60. 1. UchwałyRady podpisuje Przewodniczący Rady, o ile ustawy nie stanowią inaczej. 

2. Przepisust. 1 stosuje się odpowiednio do Wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady. 

§ 61. 1. Wójtewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje wraz zprotokołami sesji Rady.

2. Odpisyuchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomościzależnie od ich treści.

3. Uchwałypodlegają podaniu do publicznej wiadomości przez wywieszenie na tablicyogłoszeń w Urzędzie Gminy.

4. Proceduragłosowania

§ 62. Wgłosowaniu biorą udział wyłącznie radni.

§ 63. 1. Głosowaniejawne odbywa się przez podniesienie ręki.

2. Głosowaniejawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący obrad, przelicza oddane głosy"za", "przeciw" i "wstrzymujące się", sumuje je iporównując z listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem lubustawowym składem rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokolesesji.

3. Do przeliczeniagłosów Przewodniczący obrad może wyznaczyć radnych.

4. Wynikigłosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.

§ 64. 1. Wgłosowaniu tajnym radni głosują za pomocą ponumerowanych kart ostemplowanychpieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samogłosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady trzyosobowa Komisja Skrutacyjna zwyłonionym spośród siebie przewodniczącym. 

2. KomisjaSkrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania iprzeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.

3. Kartdo głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.

4. Poprzeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół,podając wynik głosowania.

5. Kartyz oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.

§ 65. 1. Przewodniczącyobrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzieproponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, awniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. Wpierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wnioseknajdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymiwnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idącyrozstrzyga Przewodniczący obrad.

3. Wprzypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący obrad przedzamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydowaći po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listykandydatów, a następnie zarządza wybory.

4. Przepisust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę napiśmie.

§ 66. 1. Jeżelioprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszonywniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w pierwszej kolejności Radagłosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.

2. Głosowanienad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwałynastępuje według ich kolejności, z tym, że w pierwszej kolejnościPrzewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lubodrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.

3. Wprzypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawektych nie poddaje się pod głosowanie.

4. Wprzypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawekstosuje się zasadę określoną w ust. 2.

5. Przewodniczącyobrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.

6. Przewodniczącyobrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały wcałości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.

7. Przewodniczącyobrad może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 6 na czas potrzebny dostwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzyposzczególnymi postanowieniami uchwały.

§ 67. 1. Głosowaniezwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, którauzyskała większą liczbę głosów "za" niż "przeciw". Głosówwstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących"za" czy "przeciw".

2. Jeżelicelem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzikandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od liczby głosówposzczególnie oddanych na pozostałe.

§ 68. 1. Głosowaniebezwzględną większością głosów oraz głosowanie większością 2/3 głosów oznacza,że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcejod sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych iwstrzymujących się.

2. Głosowaniebezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wnioseklub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych zawnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, azarazem tej połowie najbliższą.

3. Bezwzględnawiększość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy zawnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% + 1 ważnie oddanych głosów.

4. Bezwzględnawiększość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy zawnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od liczbypozostałych ważnie oddanych głosów.

5. Komisje Rady

§ 69. 1. Przedmiotdziałania poszczególnych komisji stałych i zakres zadań komisji doraźnychokreśla Rada w odrębnych uchwałach.

2. Postanowienieust. 1 nie dotyczy Komisji Rewizyjnej Rady.

§ 70. 1. Komisjestałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie.

2. Radamoże nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.

§ 71. 1. KomisjeRady mogą odbywać wspólne posiedzenia.

2. Wspólneposiedzenie prowadzi osoba uzgodniona przez przewodniczących komisji biorącychudział w posiedzeniu.

3. KomisjeRady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych gmin, zwłaszczasąsiadujących, a nadto z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnioneprzedmiotem ich działalności.

4. Komisjeuchwalają opinie oraz wnioski i przekazują je Radzie.

5. Na podstawieupoważnienia Rady, Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady, koordynującypracę komisji Rady mogą zwołać posiedzenie komisji i nakazać złożenie Radziesprawozdania.

§ 72. Pracamikomisji kieruje przewodniczący komisji lub zastępca przewodniczącego komisji,wybrany przez członków danej komisji.

§ 73. 1. Komisjepracują na posiedzeniach. 

2. Doposiedzeń komisji stałych stosuje się odpowiednio przepisy o posiedzeniachKomisji Rewizyjnej. 

§ 74. 1. Przewodniczącykomisji stałych co najmniej raz do roku przedstawiają na sesji Radysprawozdania z działalności komisji.

2. Przepisust 1 stosuje się odpowiednio do doraźnych komisji i zespołów powołanych przezRadę.

§ 75. Opinie iwnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, wobecności co najmniej połowy składu komisji.

6. Radni

§ 76. 1. Radnipotwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem naliście obecności.

2. Radnyw ciągu 7 dni od daty odbycia się sesji lub posiedzenia komisji, winienusprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne pisemne wyjaśnienia naręce Przewodniczącego Rady lub przewodniczącego komisji.

§ 77. 1. Spotkaniaze swoimi wyborcami radni powinni odbywać nie rzadziej niż 2 razy w roku.

2. Nierzadziej niż raz w kwartale radni winni przyjmować w swoich okręgach wyborczych- w terminie i miejscu podanym uprzednio do wiadomości wyborców - osoby, którechciałyby złożyć skargi i wnioski czy postulaty.

3. Radnimogą, stosownie do potrzeb, przyjmować obywateli Gminy w siedzibie Urzędu Gminyw sprawach dotyczących Gminy i jej mieszkańców.

§ 78. 1. Wprzypadku notorycznego uchylania się przez radnego od wykonywania jegoobowiązków, Przewodniczący Rady może wnioskować o udzielenie radnemuupomnienia.

2. Uchwałęw sprawie, o jakiej mowa w ust. 1 Rada podejmuje po uprzednim umożliwieniuradnemu złożenia wyjaśnień, chyba, że nie okaże się to możliwe.

§ 79. 1. Wprzypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nimstosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadaniawszystkich okoliczności sprawy.

2. Komisjaprzedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu Rady.

3. Przedpodjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada powinna umożliwićradnemu złożenie wyjaśnień.

§ 80. 1. Wójtwystawia radnym dokument podpisany przez Przewodniczącego Rady, w którymstwierdza się pełnienie funkcji radnego.

2. Radnimogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych zpełnieniem przez nich funkcji radnego.

7. Wspólne sesje z radami innychjednostek samorządu terytorialnego

§ 81. 1. Radamoże odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego,w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.

2. Wspólnesesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorząduterytorialnego.

3. Zawiadomienieo wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub upoważnieniwiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

§ 82. 1. Kosztywspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki samorząduterytorialnego, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowiąinaczej.

2. Przebiegwspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przedprzystąpieniem do obrad.

Rozdział VI

Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

1. Organizacja Komisji Rewizyjnej

§ 83. 1. KomisjaRewizyjna składa się z Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego orazpozostałych członków w liczbie od 1 do 3.

2. PrzewodniczącegoKomisji Rewizyjnej wybiera Rada. 

3. ZastępcęPrzewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Komisja Rewizyjna na wniosekPrzewodniczącego Komisji Rewizyjnej. 

§ 84. PrzewodniczącyKomisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji Rewizyjnej i prowadzi jej obrady. Wprzypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożności działania, jego zadaniawykonuje jego Zastępca. 

§ 85. 1. CzłonkowieKomisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach wsprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lubinteresowność.

2. W sprawiewyłączenia Zastępcy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz poszczególnychczłonków decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

3. Owyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada.

4. Wyłączonyczłonek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniudo Rady - w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.

2. Zasady kontroli

§ 86. 1. KomisjaRewizyjna kontroluje działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych ijednostek pomocniczych Gminy pod względem:

a) legalności,

b) gospodarności,

c) rzetelności,

d) celowości,

e) orazzgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

2. KomisjaRewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, wtym wykonanie budżetu Gminy.

§ 87. KomisjaRewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i wformach wskazanych w uchwałach Rady.

§ 88. KomisjaRewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

1) kompleksowe - obejmujące całość działalnościkontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,

2) problemowe - obejmujące wybrane zagadnienialub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiąceniewielki fragment w jego działalności,

3) sprawdzające - podejmowane w celu ustalenia,czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danegopodmiotu.

§ 89. 1. KomisjaRewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej planiepracy, zatwierdzonym przez Radę.

2. Radamoże podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie objętejplanem, o jakim mowa w ust.1.

§ 90. Kontrolakompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 30 dni roboczych, a kontroleproblemowa i sprawdzająca - dłużej niż 20 dni roboczych.

§ 91. 1. KontroliKomisji Rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co wszczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawęokreślonych działań (kontrola wstępna).

2. Radamoże nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie kontroli lubodstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.

3. Radamoże nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.

4. UchwałyRady, o których mowa w ust. 2 - 3 wykonywane są niezwłocznie.

5. KomisjaRewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadkupodjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych,jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.

§ 92. 1. Postępowaniekontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelneustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu,rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności wedługkryteriów ustalonych w § 86 ust. 1.

2. Stanfaktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowaniakontrolnego.

3. Jakodowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jakodowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin,zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczeniakontrolowanych.

€3.  Tryb kontroli

§ 93. 1. Kontrolikompleksowych dokonują w imieniu Komisji Rewizyjnej zespoły kontrolneskładające się co najmniej z dwóch członków Komisji.

2. PrzewodniczącyKomisji Rewizyjnej wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, którydokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.

3. Kontroleproblemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzane przez jednego członka KomisjiRewizyjnej.

4. Kontrole(z zastrzeżeniem ust. 6) przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnieniawydanego przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, określającego kontrolowanypodmiot, zakres kontroli oraz osoby (osobę) wydelegowane do przeprowadzeniakontroli.

5. Kontrolującyobowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowikontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 4 oraz dowodyosobiste.

6. Wprzypadkach nie cierpiących zwłoki, każdy z członków Komisji Rewizyjnej możeprzystąpić do kontroli problemowej bez wcześniejszej uchwały Komisji Rewizyjnejoraz upoważnienia, o którym mowa w ust. 5. Za przypadki nie cierpiące zwłokiuważa się w szczególności sytuacje, w których członek Komisji Rewizyjnejpoweźmie uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa lub gdy zachodząprzesłanki pozwalające przypuszczać, iż niezwłoczne przeprowadzenie kontrolipozwoli uniknąć niebezpieczeństwa dla zdrowia lub życia ludzkiego lub teżzapobiec powstaniu znacznych strat materialnych w mieniu komunalnym.

7. Wprzypadku podjęcia działań kontrolnych, o których mowa w ust. 6, kontrolującyjest obowiązany zwrócić się - w najkrótszym możliwym terminie - doPrzewodniczącego Komisji Rewizyjnej, o wyrażenie zgody na ich kontynuowanie.

8. Wprzypadku niezwrócenia się o wyrażenie zgody, lub też odmowy wyrażenia zgody, októrej mowa w ust. 7, kontrolujący niezwłocznie przerywa kontrolę, sporządzającnotatkę z podjętych działań, która podlega włączeniu do akt Komisji Rewizyjnej.

§ 94. 1. Wrazie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnieniaprzestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownikakontrolowanej jednostki i Wójta, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.

2. Jeżelipodejrzenie dotyczy osoby Wójta, kontrolujący zawiadamia o tym PrzewodniczącegoRady.

§ 95. 1. Kierownikkontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dlaprawidłowego przeprowadzenia kontroli.

2. Kierownikkontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądaniekontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli orazumożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanegopodmiotu.

3. Kierownikkontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa wust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującejpisemnego wyjaśnienia.

4. Nażądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jestudzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych, niżokreślone w ust. 3.

§ 96. Czynnościkontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracykontrolowanego podmiotu.

4. Protokoły kontroli

§ 97. 1. Kontrolującysporządzają z przeprowadzonej kontroli - w terminie 7 dni od daty jejzakończenia - protokół pokontrolny, obejmujący:

1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,

2) imię i nazwisko kontrolującego(kontrolujących),

3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynnościkontrolnych,

4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli iokresu objętego kontrolą,

5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanegopodmiotu,

6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a wszczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości wdziałalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzającychustalenia zawarte w protokole,

7) datę i miejsce podpisania protokołu,

8) podpisy kontrolującego (kontrolujących) ikierownika kontrolowanego podmiotu, lub notatkę o odmowie podpisania protokołuz podaniem przyczyn odmowy.

2. Protokółpokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcianieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.

§ 98. 1. Wprzypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu,jest on obowiązany do złożenia - w terminie 3 dni od daty odmowy - pisemnegowyjaśnienia jej przyczyn.

2. Wyjaśnienia,o których mowa w ust. 1 składa się na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

§ 99. 1. Kierownikkontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagidotyczące kontroli i jej wyników.

2. Uwagi,o których mowa w ust. 1 składa się w terminie 7 dni od daty przedstawieniakierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.

§ 100. Protokółpokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które - w terminie 3 dni oddaty podpisania protokołu - otrzymują: Przewodniczący Rady, PrzewodniczącyKomisji Rewizyjnej i kierownik kontrolowanego podmiotu.

5. Plany pracy i sprawozdania KomisjiRewizyjnej

§ 101. 1. KomisjaRewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia roczny plan pracy w terminie dodnia 20 grudnia roku poprzedniego.

2. Planprzedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:

1) terminy odbywania posiedzeń,

2) terminy i wykaz jednostek, które zostanąpoddane kontroli kompleksowej.

3. Radamoże zatwierdzić jedynie część planu pracy Komisji Rewizyjnej; przystąpienie dowykonywania kontroli kompleksowych może nastąpić po zatwierdzeniu planu pracylub jego części.

§ 102. 1. KomisjaRewizyjna składa Radzie - w terminie do dnia 30 marca każdego roku - rocznesprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.

2. Sprawozdaniepowinno zawierać:

1) liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czasprzeprowadzonych kontroli,

2) wykaz najważniejszych nieprawidłowościwykrytych w toku kontroli,

3) wykaz uchwał podjętych przez KomisjęRewizyjną,

4) wykaz analiz kontroli dokonanych przez innepodmioty wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli,

5) ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegłyoraz wniosek w sprawie absolutorium.

3. Pozaprzypadkiem określonym w ust. 1, Komisja Rewizyjna składa sprawozdanie ze swejdziałalności po podjęciu stosownej uchwały Rady, określającej przedmiot itermin złożenia sprawozdania.

6. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej

§ 103. 1. KomisjaRewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej Przewodniczącego,zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.

2. PrzewodniczącyKomisji Rewizyjnej zwołuje jej posiedzenia, które nie są objęte zatwierdzonymplanem pracy Komisji, w formie pisemnej.

3. Posiedzenia,o jakich mowa w ust 2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy PrzewodniczącegoKomisji Rewizyjnej, a także na pisemny umotywowany wniosek:

1) Przewodniczącego Rady lub też pisemnywniosek:

2) nie mniej niż 5 radnych,

3) nie mniej niż 2 członków Komisji Rewizyjnej.

4. PrzewodniczącyKomisji Rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia:

1) radnych nie będących członkami KomisjiRewizyjnej,

2) osoby zaangażowane na wniosek KomisjiRewizyjnej w charakterze biegłych lub ekspertów.

5. Wposiedzeniach Komisji Rewizyjnej mogą brać udział tylko jej członkowie orazzaproszone osoby.

6. Zposiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzać protokół, który winien byćpodpisany przez wszystkich członków komisji uczestniczących w posiedzeniu.

§ 104. UchwałyKomisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniejpołowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.

§ 105. Obsługębiurową Komisji Rewizyjnej zapewnia Wójt.

§ 106. 1. KomisjaRewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzęfachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.

2. Wprzypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnejumowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków komunalnych, PrzewodniczącyKomisji Rewizyjnej przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęciauchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem komunalnym do zawarciastosownej umowy w imieniu Gminy.

§ 107. 1. KomisjaRewizyjna może na zlecenie Rady lub po powzięciu stosownych uchwał przezwszystkie zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnejz innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.

2. Współdziałaniemoże polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeńdotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli.

3. PrzewodniczącyKomisji Rewizyjnej może zwracać się do przewodniczących innych komisji Rady ooddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje wzakresie tematyki objętej kontrolą.

4. Doczłonków innych komisji uczestniczących w kontroli, prowadzonej przez KomisjęRewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.

5. PrzewodniczącyRady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celuwłaściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności dzia-łania orazunikania zbędnych kontroli.

§ 108. KomisjaRewizyjna może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzeniekontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inneorgany kontroli.

Rozdział VII

Zasady działania klubów radnych

§ 110. Radni mogątworzyć kluby radnych, według kryteriów przez siebie przyjętych.

§ 111. 1. Warunkiemutworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 4 radnych.

2. Powstanieklubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady.

3. Wzgłoszeniu podaje się:

1) nazwę klubu,

2) listę członków,

3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.

4. Wrazie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jestobowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.

§ 112. 1. Klubydziałają wyłącznie w ramach Rady.

2. PrzewodniczącyRady prowadzi rejestr klubów.

§ 113. 1. Klubydziałają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny zrozwiązaniem klubów.

2. Klubymogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków,podejmowanych bezwzględną większością w obecności co najmniej połowy członkówklubu.

3. Klubypodlegają rozwiązaniu uchwałą Rady, gdy liczba ich członków spadnie poniżejczterech.

§ 114.

Metryka

sporządzono
2019-10-10 przez Konieczyński Jacek
udostępniono
2019-10-10 00:00 przez Konieczyński Jacek
zmodyfikowano
2019-10-10 12:23 przez INTERmedi@ Administrator
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
399
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.