1.1. Odpowiedź na petycję "Alarm! STOP zabójczemu GMO - STOP niebezpiecznej SZCZEPIONCE!
ODPOWIEDŹ NA PETYCJĘ
W SPRAWIE ŻĄDANIA PODJĘCIA UCHWAŁY WYRAŻAJĄCEJ STANOWISKO ODNOŚNIE SZCZEPIEŃ PRZECIWKO WIRUSOWI SARS-COV-2 WYWOŁUJĄCEMU CHOROBĘ COVID-19.
W dniu 18 stycznia 2021 r. do Urzędu Gminy Trzebiel wpłynęła petycja Stowarzyszenia Polska Wolna od GMO, które domaga się podjęcia uchwały wyrażającej poparcie dla listu otwartego do Prezydenta RP, członków Rządu RP, Posłów Senatorów, Wójtów i radnych Gmin w Polsce "Alarm! STOP zabójczemu GMO – STOP niebezpiecznej szczepionce". Wnioskodawcy w petycji zwracają również uwagę na konieczność podjęcia działań informacyjnych i edukacyjnych, o potencjalnych korzyściach, ale i potencjalnych niekorzystnych skutkach szczepień przeciw COVID-19.
Petycja była przedmiotem oceny Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Gminy Trzebiel. Niniejszą odpowiedź oparto na opinii ww. Komisji z dnia 16 kwietnia 2021r.
W niniejszej sprawie należy wskazać na kilka istotnych problemów z punktu widzenia roli jaką odgrywa jednostka samorządu terytorialnego w „Narodowym Programie Szczepień”. stanowiącym załącznik do uchwały Rady Ministrów z 13 grudnia 2020 r. w sprawie przyjęcia Narodowego Programu Szczepień przeciw COVID-19. Realizacja programu została powierzona Pełnomocnikowi Rządu do spraw narodowego programu szczepień ochronnych przeciwko wirusowi SARS-CoV-2.
W programie tym wskazano szereg instytucji: Europejska Agencja Leków (European Medicines Agency – EMA), która prowadziła badania nad szczepionkami: Komisja Europejska oraz EMA, Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (URPL), czy Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego (PZH), które zajmowały się dopuszczeniem szczepionek do obrotu. Natomiast nadzór nad skutecznością i bezpieczeństwem szczepionek w przypadku powszechnego stosowania został powierzony EMA, URPL, PZH oraz GIF (Główny Inspektorat Farmaceutyczny). Rola jednostek samorządu terytorialnego w Narodowym Programem Szczepień przeciw COViD 19 sprowadza się do organizacji przeprowadzenia szczepień.
Nie jest to zatem program lokalny, a państwowy. Jak zauważono w przedmiotowej petycji, to nie władze gminy stanowią prawo krajowe. Organy gminy nie prowadzą merytorycznej oceny bezpieczeństwa i skuteczności szczepionek, ponieważ nie posiadają do prowadzenia tych działań kompetencji, ani mechanizmów kontroli. Dlatego, trudno wskazać podstawę, która umożliwiałaby im dokonanie weryfikacji informacji i wiedzy specjalistycznej będącej przedmiotem złożonej petycji, a dotyczących ewentualnych zagrożeń związanych z przeprowadzaniem szczepień.
Ponadto, realizacja zadań wskazanych w Programie przez gminę stanowi w swej istocie realizację zadań zleconych, będących częścią „Narodowego Programu Szczepień”.
Informacje dotyczące szczepionek są ogólnie dostępne oraz stanowią źródło wzmożonej debaty publicznej. Także wszelkie informacje przekazane w treści petycji są upublicznione i udostępnione do wglądu w celu zapoznania się z nimi, w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Urzędu Gminy.
Należy podkreślić, iż zgodnie z Narodowym Programem Szczepień przeciw COViD 19 szczepienia te w Polsce są dobrowolne w związku z czym każdy obywatel ma prawo do samodzielnej decyzji czy wyraża chęć wzięcia udziału w programie.
Z uwagi na fakt, iż Narodowy Program Szczepień jest programem rządowym wszystkie działania z nim związane, takie jak przeprowadzenie bezpiecznych i skutecznych szczepień wśród obywateli Polski, monitoring przebiegu i efektywności szczepienia, działania informacyjne oraz bezpieczeństwo Polaków są to kompetencje i zadania Rady Ministrów.
W konkluzji wskazuje się: Rada Gminy Trzebiel, jako organ administracji publicznej jest zobowiązana działać w granicach i na podstawie prawa. Zatem Rada może podejmować rozstrzygnięcia tylko w granicach zadań gminy, czyli w sprawach publicznych o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżonych ustawami dla innych podmiotów, o czym stanowi ast. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Żaden z przepisów przywołanej wyżej ustawy a w szczególności art. 7, nie obejmuje swym zakresie „recenzowania – uznawania za niedopuszczalne” działań innych organów administracji publicznej na szczeblu krajowym czy zagranicznym, ani podejmowania jakichkolwiek działań władczych względem organów administracji centralnej. A sprawa szczepień daleko wykracza poza zakres spraw lokalnych, zatem podjęta uchwała zgodnie z żądaniem autora petycji wykraczałaby poza zakres zadań gminy, a tym samym byłaby niezgodna z obowiązującymi przepisami prawa. Zaznacza się, iż co prawda art. 18 ustawy o samorządzie gminnym upoważnia radę do podejmowania uchwał o charakterze, intencyjnym, programowym, upoważnienie to jednak nie oznacza dowolności i nie dotyczy przedmiotowej petycji. Sprawa szczepień przeciwko wirusowi Sars-Cov-2 nie mieści się w kompetencji Rady Gminy Trzebiel w zakresie oddziaływania na decyzje podejmowane w tym przedmiocie przez Radę Ministrów. W tym stanie rzeczy petycji nie uwzględnia się.
(-) Andrzej Dyszczyński
Przewodniczący Rady Gminy